سینما و مرگ 2

سینما و مرگ 2
سینما و مرگ 2 کتاب سینما و مرگ  میلاد روشنی پایان مرگ در فیلم برگمان: از مفهوم تا تجسد در فیلم‌های اینگمار برگمان، مرگ تنها یک مفهوم انتزاعی یا زبانی نیست، بلکه موجودیتی متجسد است که به درون مرزهای زندگی قدم گذاشته است. این ایده با یکی از مفاهیم بنیادین مسیحیت، یعنی «تجسد»، پیوند می‌خورد. به گفته هری وافسین (Harry Austryn Wolfson)، از نخستین پژوهشگران مسیحیت، در سده‌های آغازین شکل‌گیری …
ادامه مطلب

سینما و مرگ 1

سینما و مرگ 1
سینما و مرگ 1 کتاب سینما و مرگ  میلاد روشنی پایان تجسد مرگ و جهان هم پایگاه تصویرها  در ابتدای فیلم شهر هفتم (برگمان، ۱۹۵۷)، بلافاصله پس از چند نمای توصیفی، مرگ به سراغ شوالیه می‌آید. مرگ با بازی بِنگت اِکروت (Bengt Ekerot)، چهره‌ای رنگ‌پریده با سری طاس و صورتی اصلاح‌شده دارد و ردایی سیاه به تن کرده است. او شمرده و مؤدبانه حرف می‌زند، به‌گونه‌ای آزاردهنده اهل گفت‌وگو است و حتی …
ادامه مطلب

مرگ اندیشی در آثارنقاشی انقلاب اسلامی

مرگ اندیشی در آثارنقاشی انقلاب اسلامی کریم زارعی  1   کاظم چلیپا 2   مرتضی افشاری 3   سید رضا حسینی  1 دانشجوی دکترای پژوهش هنر دانشگاه شاهد، تهران، ایران 2 استادیار دانشکده هنر دانشگاه شاهد تهران ایران 3 دانشیار دانشکده هنر دانشگاه شاهد تهران ایران چکیده در جریان شکل گیری انقلاب که رویکردی والا نسبت به تعالی انسان ترسیم می کند، گسترش مفاهیم شهادت، با الگوپذیری از اندیشه دینی مرگ آگاهی خاص در قرآن کریم، …
ادامه مطلب

ماهیت مرگ اندیشی از منظر قرآن و کتب مقدس

چکیده خداوند روح انسان را جاودانه قرارداده و انسان به ‌واسطه ­ی مرگ با سیر تکاملی به ‌سوی جهان آخرت انتقال می‌یابد. از این‌ رو لازم است انسان خود را برای سرای جاودانه ­ی آخرت آماده کند. تحلیل‌های متفاوت درباره­ ی حقیقت و ماهیت مرگ، هراس از مرگ و یا عوامل کاستن وحشت از مرگ، تأثیر مستقیمی در معناداری زندگی دارد. این پژوهش درصدد پاسخگویی به این سؤال است که …
ادامه مطلب

مرگ و مرگ اندیشی

نویسندگان: سید یحیی یثربی منبع: قبسات 1380 شماره 19 ...................................... جستاره‌   واژة‌ مرگ، مانند کلمة‌ زندگی، هستی‌ و پیدایش، مفهوم‌ روشن‌ و عامی‌ دارد که‌ بر کسی‌ پوشیده‌ نیست. اما در آن‌ سوی‌ این‌ مفهوم‌ همگانی‌ و روشن، چیزی‌ قرار دارد که‌ شاید هرگز برای‌ کسی‌ درست‌ و دقیق‌ معلوم‌ نگردد و شناخته‌ نشود. علی7 در اسرار و رموز مرگ‌ می‌فرمایند:   «أیها الناس، کل‌ امری‌ لاق‌ ما یفر منه‌ فی‌ …
ادامه مطلب

مولانا و مرگ

مولانا و مرگ
به روز مرگ چو تابوت من روان باشد گمان مبر که مرا درد این جهان باشد برای من مَگری و مگو: «دریغ دریغ» به یوغ دیو درافتی دریغ آن باشد جنازه‌ام چو ببینی مگو: «فراق فراق» مرا وصال و ملاقات آن زمان باشد مرا به گور سپاری مگو: «وداع وداع» که گور پردهٔ جمعیت جنان باشد فُروشدن چو بدیدی برآمدن بنگر غروب شمس و قمر را چرا زیان باشد؟! تو را غروب نماید ولی …
ادامه مطلب

مرگ در اندیشه ی مطهری 1

مرگ در اندیشه ی مطهری 1
مرگ در اندیشه ی مطهری 1 مرگ در نظر مردان خدا   ترس از مرگ، غريزى و طبيعىِ هر موجود جاندار است. از كوچكترين طبقات موجودات زنده مانند حشرات و بلكه از جاندارهاى تك سلّولى گرفته تا بزرگترين و زورمندترين حيوانات مانند فيل و شير همه از مرگ فرار مى‌كنند؛ آنجا كه مى‌بينند پاى مرگ در ميان است راه فرار پيش مى‌گيرند. فكر مرگ و تصور مرگ وحشتناك‌ترين تصورات است. …
ادامه مطلب

سایمون کریچلی و مرک 2

سایمون کریچلی و مرک 2
فلسفه‌ورزی، هنر حضور مرگ است در کامِ واژه‌ها، در طعمِ خوراک، و در جرعه‌های نوشیدنی. تنها از این رهگذر است که می‌توان گام در مسیر رویارویی با هراس از نیستی نهاد، چه این ترسِ مرگ است که بندهای بردگی بر وجودمان می‌زند و ما را به دامانِ فراموشی‌های زودگذر یا آرزویِ نامیرایی می‌کشاند. مونتنی، آن اندیشمند ژرف‌نگر، به درستی گفته است: "آنکه هنر مردن را فرا گرفته باشد، هرگز بندگی …
ادامه مطلب

سایمون کریچلی و مرگ 1

سایمون کریچلی و مرگ 1
این کتاب با یک فرض ساده آغاز می‌شود: آنچه زندگی انسان را در زمانۀ حاضر و در این گوشه از کربۀ خاکی تعریف می‌کند، نه فقط ترس از مرگ، بلکه هراس شدید از نیست شدن است. این هراس هم ناشی از ناگزیری فنای ما همراه با چشم‌انداز درد و رنج احتمالاً بی‌معنای آینده است، و هم آنچه که در قبر انتظارمان را می‌کنند؛ البته غیر از آن‌که جسدمان در تابوتی …
ادامه مطلب