مرگ اندیشی در آثارنقاشی انقلاب اسلامی

مرگ اندیشی در آثارنقاشی انقلاب اسلامی

1 دانشجوی دکترای پژوهش هنر دانشگاه شاهد، تهران، ایران

2 استادیار دانشکده هنر دانشگاه شاهد تهران ایران

3 دانشیار دانشکده هنر دانشگاه شاهد تهران ایران

چکیده

در جریان شکل گیری انقلاب که رویکردی والا نسبت به تعالی انسان ترسیم می کند، گسترش مفاهیم شهادت، با الگوپذیری از اندیشه دینی مرگ آگاهی خاص در قرآن کریم، مرگ اندیشی را که مفهومی مستمر از درک و اندیشه معرفت درباره مرگ است در بستر انقلاب و جامعه برجای می گذارد. از این حیث نقاشی انقلاب اسلامی ایران، تحت تاثیر تفکرات این جریان اجتماعی در بطن انقلاب، در مورد مفهوم مرگ قرار گرفته و با توجه به شرایط فرهنگی اجتماعی جامعه، مفهوم مرگ اندیشی در رویکرد نقاشان انقلاب اسلامی بروز پیدا می کند و بازتاب هایی از تاثیرات مفاهیم آن، در آثار آنها ظهور یافته و مورد توجه قرار می گیرد، که نشان از تاثیرات ایدئولوژیکی و بنیادین جریان انقلاب اسلامی، بر روند شکل گیری آثار نقاشی بوده و می باشد. مسئله اصلی این پژوهش واکاوی مفهوم و مولفه های مرگ اندیشی به منزله یکی از شاخصه های اصلی تجلی یافته متاثر از اندیشه انقلاب، در خلق و تکامل آثار هنری در آثار نقاشی دهه اول انقلاب اسلامی ایران است. بر این اساس پرسشهای پژوهش عبارتند از: 1. مولفه های مرگ اندیشی، چه میزان در رویکرد نقاشان انقلاب در خلق آثار نقاشی نقش داشته است؟ 2. آثار چه میزان از مبانی دینی اسلامی تاثیر گرفته است؟ این پژوهش از نظر هدف، بنیادی- نظری است و از منظر ماهیت و روش، توصیفی- تحلیلی است. شیوه‌ی جمع آوری اطلاعات، کتابخانه‌ای و میدانی می باشد. جامعه پژوهش، از میان آثار نقاشی انقلاب انتخاب شده است. نتایج پژوهش گویای آن است که انتخاب و موضوع قرار دادن این مفاهیم، آگاهانه در اندیشه و عمل نقاشان بوده است که مبانی نظری آن از اندیشه دینی اسلامی تاثیر گرفته و انعکاس معنایی و ترجمان تصویری آن در رویکردهای صریح و نظام رمزگانی و نشانه شناسی بروز پیدا کرده است.

مرگ - مرگ اندیشی - مرگ آگاهی - شهادت - اندیشه دینی - قرآن - نقاشی- انقلاب - سعید اعتماد مقدم

 

https://www.roir.ir/article_194969_5d501413ed0c93d5239a55fde8035d40.pdf