تاملات مرگ اندیشانه در آثار سنایی

تاملات مرگ اندیشانه در آثار سنایی 

نویسندگان: ، ،

نشریه ادبیات عرفانی » پاييز و زمستان 1392  شماره9

کلیدواژه: سنایی ، مرگ اندیشی حکیمانه ، مرگ اندیشی زاهدانه ، مرگ اندیشی عارفانه

چکیده:
هدف این مقاله تحلیل جامع تاملات مرگ اندیشانه در آثار سنایی است. مرگ، یکی از اندیشه های کلان و مهم در آثار سنایی است و او به پدیده مرگ از زاویه ها و چشم اندازهای گوناگون نگریسته و آن را به شیواترین و نغزترین بیان تصویر نموده است. این چشم اندازهای متنوع را می توان حاصل ساحت های اندیشگی(حکیمانه، زاهدانه و عارفانه) و نیز نوعی نسبی نگری هستی شناسانه سنایی قلمداد کرد که نشان می دهد او در هر سه ساحت وجودی، تجربه و تاملات شگرف و نغزی دارد.

 

فایل کامل pdf

.....................................................................................................

 

مقدمه ای برمقاله 

---

۱. مقدمه**  
سنایی غزنوی، از پیشگامان عرفان و ادب فارسی، در آثار خود به **مرگ** به عنوان یکی از محورهای اساسی تفکر انسان می‌پردازد. مرگ در نگاه او نه پایان، بلکه **آستانه‌ای به عالم معنا** است. این مقاله به بررسی جایگاه مرگ‌اندیشی در اشعار و اندیشه‌های سنایی می‌پردازد.  

---

۲. دسته‌بندی مضامین مرگ‌اندیشی در آثار سنایی**  

الف) مرگ به مثابه بیدارگر**  
- سنایی مرگ را **یادآور فناپذیری دنیا** می‌داند:  
  *"ای برادر، مرگ تو را خواهد رسید / زان سپس پشیمانی سودی ندهد"*  
- او از مرگ به عنوان **محرکی برای اصلاح نفس** یاد می‌کند و آن را عاملی برای رهایی از غفلت می‌شمارد.  

ب) مرگ به عنوان گذر به حیات ابدی**  
- در نگاه سنایی، مرگ **تولد دوباره** است:  
  *"مرگ اگر مرد است، پس من زنده‌ام / ورنه این زندگانی من مردن است"*  
- او مرگ را **پلی به سوی لقای الهی** توصیف می‌کند و معتقد است انسان با مرگ از قفس تن رها می‌شود.  

ج) نقد دنیای فانی**  
- سنایی با یادآوری مرگ، **دنیا را فریبنده** می‌خواند:  
  *"دنیا چو بازیچه‌ای است / کز وی نیاید جز غم و رنج"*  
- او انسان را به **زهد و دوری از تعلقات مادی** دعوت می‌کند، چرا که مرگ همه‌چیز را به فراموشی می‌سپارد.  

د) مرگ و عدالت الهی**  
- سنایی مرگ را **مساوی‌کنندهٔ ظالم و مظلوم** می‌داند:  
  *"چون اجل در رسد، پادشاه و گدا / یکسان شوند در زیر خاک سیاه"*  
- این نگاه، یادآور **برابری انسان‌ها در برابر مرگ** و تاکید بر عدالت خداوند است.  

---

- سنایی **مرگ‌اندیشی** را نه برای ترساندن، بلکه برای **بیداری معنوی** مطرح می‌کند.  
- از نظر او، مرگ **ابزاری برای گذر از ظاهر به باطن** و از فنا به بقاست.  
- اشعار سنایی دربارهٔ مرگ، ترکیبی از **عرفان، اخلاق و فلسفه** است که مخاطب را به تفکر در ماهیت وجود دعوت می‌کند.  

**نکتهٔ پایانی:**  
سنایی مرگ را **آینه‌ای برای خودشناسی** می‌داند؛ همان‌گونه که در این بیت می‌گوید:  
*"هر که را خودشناسی مرگ باشد زندگانی / هر که را خودنشناسی زندگانی مرگ باشد"*  

اگر نیاز به تحلیل بخش‌های خاصی از مقاله دارید، خوشحال می‌شوم بیشتر توضیح دهم.

تهیه کننده : سعید اعتماد مقدم

مرگ اندیشی - مرگ - سنایی - تولد دوباره - پشیمانی - زهد - قفس تن - زاهدانه - حکیمانه - عارفانه -