مرگ اندیشی و مرگ در نگاه به مفهوم شهادت

مرگ اندیشی و مرگ در نگاه به مفهوم شهادت 

شهادت 

..............

توضیح مدیر سایت : مفهوم شهادت از دیدگاه مرگ اندیشی و مرگ اندیشانه مورد نظر قرار گرفته است .

..........................................................

شهادت 

 

شهادت به کشته‌شدن در راه خدا اشاره دارد که در احادیث از آن به‌عنوان بالاترین نیکی و گرامی‌ترین مرگ یاد شده است. در آیات قرآن و روایات، برای شهادت، آثاری همچون زنده ماندن، برخورداری از حق شفاعت و آمرزش گناهان ذکر شده است.

بنا بر نظر فقیهان، شهید غسل و کفن ندارد و لمس‌ کردن بدن او موجب واجب شدن غسل مس میت نمی‌گردد. البته این احکام مختص شهید معرکه (میدان جنگ) است و شامل دیگر کسانی که در راه خدا کشته می‌شوند و یا به‌منزله شهیدند، نمی‌شود.

بنا به برخی روایات، همه امامان شیعه با شهادت از دنیا می‌روند. البته شیخ مفید از عالمان شیعه در شهادت برخی از آنها تردید کرده است.

در ادبیات جمهوری اسلامی ایران، همه کسانی که در راه حفظ انقلاب سال ۱۳۵۷ش و دفاع از کشور ایران کشته می‌شوند، شهید نامیده می‌شوند. در این کشور، سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران برای رسیدگی به امور خانواده‌های شهیدان و ایثارگران تأسیس شده است. همچنین ۲۲ اسفند به عنوان روز شهید نام‌گذاری شده است.

مفهوم‌شناسی

شهادت به معنای کشته شدن در راه خداوند است و کسی که در راه خدا کشته می‌شود، شهید نامیده می‌شود.[۱] در فقه، شهید به مسلمانی اختصاص دارد که در میدان جنگ توسط کافران یا به سبب جنگ با آنها کشته می‌شود.[۲]

در تفسیر نمونه آمده است که شهادت یک معنای خاص و یک معنای عام دارد. معنای خاص آن همان معنای فقهی است و معنای عام آن این است که انسان در مسیر انجام وظیفه الهی کشته شود یا بمیرد. ازاین‌رو در روایات اسلامی، مصادیقی برای عنوان شهید ذکر شده است نظیر طالب علمی که در حال طلب علم از دنیا برود، کسی که در بسترش بمیرد در حالی که به خدا، پیامبر و اهل‌بیتش معرفت داشته باشد، کسی که برای دفاع از مالش در برابر مهاجمان کشته شود[۳]

وجه نام‌گذاری شهید

﴿وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ﴾
(ای پیامبر!) هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.

آیه ۱۶۹ سوره آل‌عمران.

شهادت در لغت به معناهایی همچون حضور و مشاهده است.[۴] با توجه به این مسئله، درباره نام‌گذاری شهید احتمال‌هایی داده شده است؛ از جمله:

  • فرشتگان، رحمت الهی او را می‌بینند.
  • خدا و فرشتگان شهادت می‌دهند که او اهل بهشت است.
  • او نمرده و نزد پروردگارش حاضر است.
  • او چیزهایی را مشاهده می‌کند که دیگران مشاهده نمی‌کنند.[۵]
  • او در روز قیامت شاهد اعمال دیگران است.[۶]

جایگاه

روایات بسیاری درباره منزلت و فضیلت شهادت وارد شده است. از جمله اینکه شهادت بالاترین نیکی[۷]و گرامی‌ترین مرگ[۸] دانسته شده است و برخی از مرگ‌های دیگر در اجر و پاداش، به آن تشبیه شده است.[۹] همچنین در دعاهایی که از چهارده معصوم رسیده، شهادت،[۱۰] شهادت زیر پرچم پیامبر(ص)[۱۱] و کشته شدن به‌دست بدترین مردم[۱۲] از خدا درخواست شده است.

در قرآن از واژه شهادت با تعبیر «قَتْل فی سبیل‌الله» (کشته شدن در راه خدا) یاد شده است و منظور از شهید در قرآن کسی است که گواه براعمال انسان است. [۱۳] در کتاب‌های فقهی، از شهادت و شهید در باب‌ احکام طهارت بحث می‌شود.[۱۴]

امام سجاد(ع):
هيچ قطره‌اى نزد خدا محبوب‌تر از اين دو قطره نيست: قطره خونى كه در راه خدا ريخته مى‌شود و قطره اشكى كه فقط براى خدای عزوجل در دل شب فرو مى‌غلتد.

محمدتقی مجلسی، بحارالانوار، ج۶۹، ص۳۷۸.

آثار شهادت

در آیات و روایات برای شهادت آثاری بیان شده است که برخی به شرح زیر است:

  • زنده بودن: بنا بر آیات قرآن، کسانی که در راه خدا کشته می‌شوند نمرده‌اند؛ بلکه زنده‌اند[۱۵] و نزد پروردگارشان، روزی داده می‌شوند.[۱۶]
  • برخورداری از حق شفاعت. شهید در کنار پیامبران و عالمان از شفاعت‌کنندگان در قیامت است.[۱۷]
  • آمرزش گناهان و رحمت خدا.[۱۸]در روایتی که از امام باقر(ع) نقل شده، هنگامی که نخستین قطره خون شهید جاری می‌شود، تمام گناهان او به‌جز حق‌الناس بخشیده می‌شود.[۱۹] در مورد حق‌الناس بر عهده شهید نیز گفته شده اگر در جبران آن کوتاهی نکرده و نیت پرداخت داشته؛ خداوند آن حق را جبران و صاحب حق را راضی می‌کند.[۲۰]
  • ورود به بهشت.[۲۱] شهید از نخستین کسانی است که به بهشت می‌رود.[۲۲]

همچنین ببینید: شهید و حق‌الناس

احکام شهید در معرکه

فقیهان برای شهید در معرکه (میدان جنگ) احکامی ذکر کرده‌اند:

  • غسل میت. بنا به نظر فقیهان شیعه، شهید در معرکه جنگ غسل میت ندارد؛[۲۳] اما کسی را که در معرکه جنگ زخمی شده و بیرون از معرکه یا پس از اتمام جنگ، به شهادت برسد، باید غسل داد.[۲۴]
  • کفن؛ بنا به نظر فقیهان شیعه، شهید در معرکه کفن نمی‌شود[۲۵] و با همان لباس رزم دفن می‌گردد؛[۲۶] مگر اینکه لباس به تن نداشته باشد که در این صورت، باید او را کفن کرد.[۲۷]
  • مس بدن شهید؛‌ لمس‌کردن بدن شهید موجب واجب‌شدن غسل مس میت نمی‌شود.[۲۸]
  • حَنوط: حنوط (مالیدن کافور به مواضع هفت‌گانه سجده میت) برای شهید واجب نیست؛ چراکه حنوط پس از کفن کردن است و شهید کفن ندارد.[۲۹]

احکام مذکور شامل کسانی است که با اذن معصوم یا نائب خاص او در جنگ شرکت کرده‌اند.[۳۰] همچنین بنا به‌فتوای بیشتر فقیهان، این احکام شامل کسانی که در زمان غیبت با اذن نائب عام امام (فقیه جامع‌الشرایط) یا بدون اذن او، برای دفاع در برابر هجوم دشمنان اسلام کشته می‌شوند، نیز می‌گردد.[۳۱] در مقابل، شهید ثانی گرچه این افراد (و نیز کسی که در راه دفاع از مال وخانواده اش کشته شده)را شریک در فضیلت شهید دانسته، احکام شهید در معرکه را درباره آنها جاری نمی‌داند.[۳۲]

شهادت امامان شیعه

به اعتقاد شماری از عالمان شیعه، همه امامان شیعه با شهادت از دنیا رفته‌اند.[۳۳] دلیل آنان برخی از روایات، از جمله روایت امام صادق(ع) «وَ اللهِ مَا مِنَّا إِلَّا مَقْتُولٌ شَهِید» است که بنابر آن، همه امامان با شهادت از دنیا می‌روند.[۳۴] در مقابل این دیدگاه، شیخ مفید در کتاب «تصحیح اعتقادات الامامیه» شهادت امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام موسی کاظم(ع) و امام رضا(ع) را پذیرفته و در شهادت سایر ائمه(ع) تردید کرده است.[۳۵]

شهید در ادبیات جمهوری اسلامی ایران

تشییع جنازه چندین شهید تفحص‌شده جنگ ایران و عراق در اصفهان (۱۲ اسفند ۱۳۹۵ش)[۳۶]

شهید در ادبیات جمهوری اسلامی ایران شامل کسانی می‌شود که در راه دفاع و حفظ دستاوردهای انقلاب سال ۱۳۵۷ش و کیان نظام اسلامی، استقلال کشور ایران و مقابله با تهدیدات دشمن جان خود را از دست می‌دهند.[۳۷] بر اساس قانون بنیاد شهید ایران، از انقلاب سال ۱۳۵۷ش تا ابتدای سال ۱۴۰۰ش حدود ۲۲۰ هزار نفر شهید محسوب شده‌اند.[۳۸] در ایران سازمان بنیاد شهید برای رسیدگی به امور خانواده‌های شهداء تأسیس شده است.[۳۹] همچنین ۲۲ اسفند به عنوان روز شهید نامگذاری شده است.[۴۰]

اصطلاحات

تشییع چند تن از شهدای مدافع حرم لشکر فاطمیون در قم (۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ش)[۴۱]

برخی از اصطلاحاتی که در ادبیات جمهوری اسلامی ایران درباره شهیدان به کار می‌رود عبارت‌اند از:

همچنین در ایران جانباختگان برخی از حوادث نیز به عنوان شهید معرفی شده‌اند مانند: کشته‌شدگان فاجعه منا ۱۳۹۴ش، آتش‌نشانان جان‌باخته در آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو در تهران در سال۱۳۹۵ ش،[۵۶] جانباختگان هواپیمای بوئینگ۷۳۷ اکراینی ۱۳۹۸ش.[۵۷]

کتاب‎شناسی

درباره شهادت و شهید کتاب‌هایی به زبان فارسی و عربی نوشته شده است از جمله:

  • کتاب شهدای عصر پیامبر(ص) اثر ابوالفضل بنایی کاشی: این اثر گزارشی از شهدای دوره پیامبر به زبان فارسی ارائه می‌دهد. شهدای پیش از هجرت به مدینه، شهدای جنگ بدر، شهدای غزوه سویق، شهدای غزوه احد، شهدای بِئر معونه، شهدای غزوه خیبر، شهدای غزوه طائف، شهدای غزوه حنین و شهدایی که تاریخ شهادتشان مشخص نیست، از فصل‌های این کتاب است. این کتاب در ۲۴۸ صفحه، در سال ۱۳۹۱ش توسط نشر شاهد منتشر شده است.
  • شُهَداءُ الفَضیلَة: کتابی از علامه امینی است که در آن شرح‌حال ۱۳۰ تن از دانشمندانِ شهید و چگونگی شهادتشان گزارش شده است. این افراد از بین شخصیت‌های قرن چهارم تا چهاردهم هجری قمری انتخاب شده‌اند. شهداءُالفضیلة با عنوان شهیدان راه فضیلت، به زبان فارسی ترجمه شده است.
  • کتاب شهدای صدر اسلام و شهدای واقعه کربلا نوشته سید علی‌اکبر قرشی: این اثر در سال ۱۳۸۵ش توسط انتشارات نويد اسلام در ۲۱۲ صفحه منتشر شده است.[۵۸]

پانویس

  1.  عبدالمنعم، معجم المصطلحات و الالفاظ الفقهیه، دار الفضیلة، ج۲، ص۳۴۶.
  2.  عبدالمنعم، معجم المصطلحات و الالفاظ الفقهیه، دار الفضیلة، ج۲، ص۳۴۶.
  3.  مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱۳۷۹ش، ج۲۱، ص۴۰۷-۴۰۸.
  4.  قرشی، قاموس قرآن، ۱۴۱۲ق، ج۴، ص۷۴.
  5.  طریحی، مجمع البحرین، ۱۴۱۶ق، ج۳، ص۸۱.
  6.  قرشی، قاموس قرآن، ۱۴۱۲ق، ج۴، ص۷۷.
  7.  ابن حیون مغربی، دعائم الاسلام، ۱۳۸۵ق، ج۱، ص۳۴۳.
  8.  صدوق، من لایحضر الفقیه، ۱۴۰۳ق، ج۴، ص۴۰۲، ح۵۸۶۸.
  9.  نگاه کنید به شیخ انصاری، کتاب الطهاره، ۱۴۱۵ق، ج۴، ص۴۰۴.
  10.  علامه مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۴ق، ج۹۵، ص۳۶۸؛ ج۹۱، ص۲۳۹؛ ج۹۴، ص۳۳۲.
  11.  علامه مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۴ق، ج۹۴، ص۳۷۶.
  12.  علامه مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۴ق، ج۹۴، ص۲۶۱.
  13.  طباطبائی، المیزان، الناشر منشورات مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، ج۴، ص۴۰۷؛قرشی، قاموس قرآن، ۱۴۱۲ق، ج۴، ص۷۶.
  14.  برای نمونه نگاه کنید به علامه حلی، تحریر الاحکام، ۱۴۲۰ق، ج۱، ۳۳۱۷.
  15.  سوره بقره، آیه۱۵۴.
  16.  سوره آل عمران، آیه۱۶۹.
  17.  حمیری، قرب الاسناد، مکتبة نینوا، ج۱، ص۳۱.
  18.  سوره آل عمران، آیه۱۵۷.
  19.  شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ۱۴۱۳ق، ج۳، ص۱۸۳.
  20.  شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ۱۳۶۵ش، ج۶، ص۱۸۸، ح۳۹۵ و ص۱۹۱، ح۴۱۱؛ کلینی، الکافی، ۱۴۰۷ق، ج۵، ص۹۹.
  21.  سوره توبه، آیه۱۱۱.
  22.  علامه مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۴ق، ج۷۱، ص۱۴۴.
  23.  شیخ انصاری، کتاب الطهاره، ۱۴۱۵ق، ج۴، ص۳۹۹.
  24.  علامه حلی، نهایة الاحکام، ۱۴۱۹ق، ج۲، ص۲۳۵.
  25.  شیخ انصاری، کتاب الطهاره، ۱۴۱۵ق، ج۴، ص۳۹۹.
  26.  شیخ انصاری، کتاب الطهاره، ۱۴۱۵ق، ج۴، ص۴۰۶.
  27.  شیخ انصاری، کتاب الطهاره، ۱۴۱۵ق، ج۴، ص۴۰۶-۴۰۷.
  28.  نجفی، جواهر الکلام، ۱۳۶۲ش، ج۵، ص۳۰۷.
  29.  خؤیی، التنقیح، مؤسسه احیاء آثار الامام الخویی، ج۹، ص۱۸۲.
  30.  شهید ثانی، مسالک الافهام، ۱۴۱۳ق، ج۱، ص۸۲.
  31.  برای نمونه نگاه کنید به کاشف‌الغطا، النور الساطع، ۱۳۸۱ق، ج۱، ص۵۴۵.
  32.  شهید ثانی، مسالک الافهام، ۱۴۱۳ق، ج۱، ص۸۲.
  33.  برای نمونه نگاه کنید به صدوق، الخصال، ۱۳۶۲ش، ج۲، ص۵۲۸؛ طبرسی، اعلام الوری، ۱۴۱۷ق، ج۲، ص۱۳۲-۱۳۱؛ ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی‌طالب، ۱۳۷۹ ق، ج۲، ص۲۰۹.
  34.  ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی‌طالب، ۱۳۷۹ ق، ج۲، ص۲۰۹؛ طبرسی، اعلام الوری، ۱۴۱۷ق، ج۲، ص۱۳۲-۱۳۱.
  35.  مفید، تصحیح اعتقاد الامامیه، ۱۴۱۴ق، ص۱۳۲و۱۳۱.
  36.  «پیکر مطهر ۱۰ شهید دفاع مقدس در اصفهان تشییع شد+ تصاویر» خبرفوری.
  37.  «آیین‌نامه تعیین و احراز مصادیق شهید و ایثارگر ابلاغ شد»، وبگاه خبری ایسنا.
  38.  «تعداد شهدای ایران چقدر است؟»، وبگاه خبری ایسنا.
  39.  «قانون اساسنامه بنیاد شهید انقلاب اسلامی»، وبگاه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی.
  40.  «تعداد شهدای ایران چقدر است؟»، وبگاه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی.
  41.  «تشییع پیکر هفت تن از مدافعان حرم لشکر فاطمیون در قم ، خبرگزاری ایلنا.
  42.  نگاه کنید به «شهدای محراب چند نفر هستند و نامشان چيست؟»، مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات.
  43.  محمودی، «بررسی صبغه عرفانی مناجات‌های شهدای دفاع مقدس»، ص۳۵۵ و ۳۵۷.
  44.  ربیعی، «تحلیل گفتمانی وصیت‌نامه شهدای جنگ تحمیلی»، ص۱۴۶.
  45.  آقابابایی، «گلزار شهدا به مثابه مکان-خاطره»، ص۵۴.
  46.  «مفهوم گمنامی»، پایگاه کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح.
  47.  «تحلیلی برتدفین پیکرهای طیبه شهدای گمنام درنقاط خاص کشور»، پایگاه کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح.
  48.  «فلسفه یادبود شهدا در دانشگاه‌ها»، پایگاه کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح.
  49.  «روایت مشاور فرمانده سپاه کربلای مازندران از خان طومان»، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایرنا).
  50.  «تعداد شهدای ایران چقدر است؟»
  51.  برای نمونه نگاه کنید به «بزرگداشت اولین سالگرد شهید امنیت «حامد ضابط» برگزار می‌شود»، خبرگزاری فارس.
  52.  برای نمونه نگاه کنید به «پیکر شهید امنیت در دهدشت تشییع شد»، خبرگزاری فارس.
  53.  «برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای مدافع امنیت شهید آرمان علی‌وردی و روح‌الله عجمیان»، تهران‌پرس.
  54.  «شهدای سلامت از امتیازات افراد «در حکم شهید» برخوردار می‌شوند»، خبرگزاری جمهوری اسلامی.
  55.  «بیانات آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم سی و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (رحمه‌الله)»، وبگاه دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای.
  56.  روایتی از ۱۶ شهید آتش نشان حادثه پلاسکو، معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران.
  57.  سانحه هواپیمای اوکراینی شهید محسوب می‌شوند، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران.
  58.  «نگاهی به كتاب «شهدای صدر اسلام و شهدای كربلا»»، خبرگزاری ایکنا.

 

منابع

منبع : ویکی شیعه 

توضیح مدیر سایت : مقاله ی شهید از منظر مرگ اندیشی و مرگ اندیشانه مورد نظر قرار گرفته است.

 

 

توجه :

اساسا تمامی مطالبی که در این سایت مشاهده می شود جلوه ای و مظهری از مرگ اندیشی و یاد مرگ و مرگ آگاهی است و پرداختن به این مطالب و مباحث از باب ارتباطش با مرگ و تئوری مرگ اندیشی و مرگ آگاهی است اگرچه ظاهرا برخی مطالب سایت مستقیما به مباحث مرگ اندیشی نمی پردازد اما و هزار اما که تمامی این مباحث شانی از شئون مرگ اندیشی و مرگ آگاهی و یاد مرگ می توانند باشند .

مرگ اندیشی به معنای فرایند تعمق و اندیشه درباره مرگ است. وقتی به این موضوع می‌اندیشیم، به یاد می‌آوریم که زندگی محدود و گذراست؛ بنابراین، وقتی درباره پایان حتمی زندگی تفکر می‌کنیم، فرصتی برای بازنگری ارزش‌ها، اهداف و نحوه استفاده از زمان به دست می‌آید. این تفکر می‌تواند انگیزه‌ای برای زندگی معنادارتر و اصیل‌تر فراهم کند.

مرگ آگاهی حالتی مداوم از حضور مرگ در ذهن و قلب است؛ یعنی فرد در هر لحظه از این واقعیت آگاه است که مرگ جزء جدایی‌ناپذیر موجودیت اوست. این آگاهی باعث می‌شود تا انتخاب‌ها و رفتارها به گونه‌ای شکل بگیرند که زمان هر لحظه بیشتر ارزشمند شود. به نوعی، مرگ آگاهی مانند چراغی است که همیشه روشن است و به ما یادآور می‌شود که زندگی پر از فرصت‌های ناب و معنوی است؛ چرا که هرگز نمی‌دانیم چه زمانی آخرین لحظه‌مان فرا خواهد رسید.

اگر از گورستان از قبر از مرگ از وصیت از انواع سوگواری و مراسم به خاک سپاری و حتی اتانازی و خود کشی و جنگ و جنایت و غیره می گوییم تماما در خدمت مرگ اندیشی و مرگ آگاهی است .

گویی که مرگ اندیشی تفکر و اندیشیدن به مرگ است و درک این نکته که ما آدمیان موجودات میرایی هستیم و دمادم بر این گزاره های مرگ اندیشانه باید بیافزاییم و آن را به سمت وسوی مرگ آگاهی نزدیک کنیم !

مرگ آگاهی بدین معناست که من می دانم که می میرم و به مرگ هرلحظه فکرمی کنم اما این آگاهی های گزاره ای و دیتاگونه و اطلاعات در خصوص مرگ در وجود من رسوخ کرده است در بودن من و درنحوه ی زیست من اثر گذاشته است و من آنگونه زندگی می کنم که به میرایی خود باور دارم و این باور به امری وجودی و اگزیستانس مبدل شده است و زندگی مرا تحت الشعاع قرارداده .

تفاوت عمده ی میان مرگ اندیشی و مرگ آگاهی را می توان به دانستن و سپس تبدیل این دانستن به نحوه ی زیستن و وجود و بودن تعبیر نمود. مرگ اندیشی دانستن است و مرگ آگاهی شکلی از زیستن و بودن است . زیستنی و بودنی که در آن آدمی درتمامی کنش گری ذهنی وعملی خود میرا بودن را به نمایش می گذارد.

در این سایت البته تفاوت بارزی میان مرگ اندیشی و مرگ آگاهی وجود ندارد و عمدتا منظور از مرگ اندیشی همان مرگ آگاهی است و ...!

مدیر سایت : سعید اعتماد مقدم