فزونی منفیت: واکاوی رانه مرگ در نمایشنامه پدر از جنگ به خانه باز می گردد اثر سوزان لوری پارکز
نویسندگان: عالیه میرزایی باغابری، حسن شهابی، لیلا برادران جمیلی،
نشریه Contemporary Literary and Cultural Studies » دوره 2، شماره 2 (Spring and Summer 2020)
چکیده:
The work of Slavoj Žižek includes the highly arguable concepts towards the re-articulation of the Lacanian notion of the death drive.This paper presents an expository trend joining the fragmentary depictions of the death drive inSuzan-Lori Parks's play, Father Comes Home from the Wars. The present analysis begins with tracing the most intuitive aspects of Žižek’s re-articulations of the concept in connection to the Freudian-Lacanian Psychoanalytical concepts of the death drive. Opposing the notions of the death drive as biological instinct, Žižek instead highlights the Lacanian notions of the excess of negativity, "undead" eternal life, and symbolic mortification. In Father Comes Home from the Wars, the death drive stimulates Hero as a social antagonist and allows him to defy his constraints as a slave and develop an entirely different man with a new form of subjectivity. His struggle towards freedom makes him the subject of conflict and disintegration. Hero's attempts are in vain and ineffective as freedom tends to figure forth to the Real and becomes the target of oppression. The paper ends with focusing on how the notion of self-relating negativity consolidates the foregoing Lacanian concepts and how the illusion of freedom opens up the experience of loss or trauma and undermines Hero's desire for emancipation.
..........................................
کارهای اسلاوو ژیژک شامل مفاهیم بسیار بحثبرانگیزی در راستای بازتعریف مفهوم میل به مرگ لاکانینی میشود. این مقاله، گرایشی تفسیری ارائه میدهد که تصاویر پراکنده از میل به مرگ در نمایشنامه «پدر از جنگها به خانه میآید» نوشته سوزان-لری پارکس را به هم پیوند میدهد. تحلیل حاضر با رهیابی جنبههای شهودی بازبیانهای ژیژک از این مفهوم در ارتباط با مفاهیم روانتحلیلی فرویدی-لاکانینی میل به مرگ آغاز میشود.
در مخالفت با تعبیر میل به مرگ به عنوان یک غرایز بیولوژیکی، ژیژک بر مفاهیم لاکانینی از فراوانی نفی، زندگی ابدی «نازنده» و مرگ نمادین تأکید میکند. در «پدر از جنگها به خانه میآید»، میل به مرگ قهرمان داستان را به عنوان یک ضدقهرمان اجتماعی تحریک میکند و به او این امکان را میدهد که از محدودیتهای خود به عنوان یک برده فراتر رفته و مردی کاملاً متفاوت با شکل جدیدی از ذهنیت و سوژهگرایی رشد کند. مبارزه او در راه آزادی، او را به موضوع درگیری و فروپاشی بدل میکند. تلاشهای قهرمان بیثمر و ناکارآمد است، چرا که آزادی به سمتی ظهور میکند که در آن به واقعیت نزدیک شده و هدف سرکوب قرار میگیرد.
مقاله با تمرکز بر این نکته به پایان میرسد که چگونه مفهوم نفی خودمرتبط، مفاهیم لاکانینی پیشین را تحکیم میکند و چگونه توهم آزادی، تجربه فقدان یا تروما را بروز داده و اشتیاق قهرمان به رهایی را تضعیف میکند.
سعید اعتماد مقدم